عنوان با فونت ایران‌سنس

معرفی QEEG یا نوار مغزی کمی:
 مغز انسان پیچیده ترین ساختار موجود در جهان است. مغز دارای بیش از  ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی است. این سلولها در هرلحظه از زمان مشغول به کار و فعالیت هستند که نتیجه آن شکل گرفتن رفتارها، احساسات و تفکرات است. فعالیت سلولهای مغز را میتوان از طریق دستگاه های جدید نوار مغز با دقت بسیار ثبت کرد.
 فعالیت  سلولهای  مغز انسان یا همان امواج مغزی را میتوان به چهار دسته اصلی تقسیم نمود. امواج مغزی دلتا که در هر ثانیه بین ۱ تا ۴ بار  (هرتز)  ثبت میشوند و بیشتر در وضعیت خواب قابل مشاهده هستند. امواج تتا که در  هر  ثانیه  ۴  تا  ۸ بار  (هرتز)  تکرار  میشوند و با خواب آلودگی  رابطه  دارند ،  امواج  آلفا  که  دارای فرکانس ۸ تا ۱2 بار (هرتز) در ثانیه هستند و با آرامش روانی و خیال پردازی مرتبط  هستند  و  امواج  بتا  که  دارای فرکانس ۱۲ تا ۲۵ هرتز در ثانیه هستند و با بیداری، فکر کردن و برنامه ریزی رابطه دارند. این چهار  موج  در  افراد  سالم  دارای  قدرت  (دامنه) مشخصی هستند.
 تحقیقات سالهای اخیر نشان داده است هر نوع بی نظمی در دامنه آنها در هر نقطه از مغز باحالتهای روانی متفاوت ازجمله افسردگی یا اضطراب در  ارتباط است.
 QEEG یکی از روشهای نوین تشخیصی در پزشکی و علوم اعصاب است که از طریق آن می توان به نحوه آرایش و پراکندگی امواج مغزی در نواحی مختلف مغز دست یافت. این دستگاه از ابداعات جدید در بررسی عملکرد و فعالیت مغز انسان است به گونه ای که پس از ثبت امواج به وسیله دستگاه QEEG تمامی امواج به شکل خودکار با یک بانک اطلاعاتی از امواج مغزی افراد سالم و  بهنجار (با سن و جنس مشابه) مقایسه و در مواردی که قدرت (دامنه) امواج تفاوت فاحش با نمونه امواج افراد سالم داشته باشد، این تفاوتها، به شکل طیفی از رنگهای قرمز تا آبی (طیف رنگ بستگی به نوع نرم افزار دارد) در قالب تصاویر نقشه مغزی یا جداول نمایش داده میشود درمانگر با مشاهده و بررسی دقیق تصاویر و گزارشها به دست آمده، امواج افزایش یافته یا کاهش یافته نا به هنجار و مرتبط با مشکلات و اختلالات روانی را مشخص میکند. از این طریق درمانگر میتواند دستورالعمل درمانی مناسبی را تعيين  کند.
QEEG چگونه انجام میشود:
در این روش، برای ثبت امواج مغزی، ابتدا کلاه مناسب شما  انتخاب می شود . این  کلاه  دارای  سوراخهای مختلف است که  منطبق  با  ۱۹  ناحیه  مهم مغزی است، پس از نصب کلاه بر روی سر، ژل هدایت کننده در تمام این سوراخها تزریق میشود تا امواج ثبت شده ناشی از فعالیت  سلولهای  مغز  بتوانند به سادگی  از طریق سیم رابط به کامپیوتر انتقال یابند. ثبت این امواج در دو مرحله انجام می شود: یکبار با چشمان بسته و یکبار با  چشمان  باز ،  هر بار ثبت حدوداً 10 دقیقه به طول می انجامد . در طول مدت ثبت امواج، شما باید بدن خود را در حالت آرامش و بدون انقباض قرار دهید و تا حد ممکن از تکان دادن سر ، چشمها ، دست و پا و یا فشار دادن دندان ها روی هم پرهیز کنید ،  به  خاطر  داشته  باشید  مشابه با نوار قلبی یا  اندازه گیری  فشارخون ، در ثبت امواج مغزی، جریان یا محرکی وارد سر نخواهد شد. این روش اندازه گیری بدون عارضه است.
 پس  از  ثبت  امواج  ،  درمانگر  یا  متخصص  مرتبط، بامطالعه  دقیق  امواج  ثبت  شده  و  حذف  امواج نامطلوب، گزارش کاملی را تهیه می کند. 

بازگشت

توضیحات راجع به دستگاه های تشخیصی و درمانی نوروتراپی